reede, 18. veebruar 2011

India värvid

„EstIndi“ on segu aasiapärastest värvidest-mustritest ja põhjamaisest disainist. Põhjamaisele ostjale disainitud toodetes pakutakse oriendi värvirõõmu ning killuke lapsemeelsust. Ereda värvikäsitluse põhimõte on süstida inimestesse päikselist energiat, vürtsitada nende meeli ja pakkuda eksootikat

Indias pole reegleid – kõik on lubatud. Sealne elu ümbritses mind, inspireeris mind kasutama värve, mida Eestis ei näe: neoonroosat, säravkollast, türkiissinist, oranži jne. Võõrapärase värvimaailmaga harjumine tõestas mulle, et ei tohi karta erinevate, isegi võõristust tekitavate toonide kokkusobitamist. Indias kombineeritakse värve ja materjale, mis näivad eestlasele esmapilgul kokkusobimatuid, kuid uskumatul kombel moodustavad nii värvid kui ka materjal lõppkokkuvõttes terviku. Saadud tulem on eriline ja omalaadne, mistõttu on India stiil selgelt eristatav üle kogu maailma.

Alljärgnev ülevaade värvide tähendustest ja tõlgendustest koos hindikeelsete mõistetega on vajalik, et mõista India stiilile omast toonide kooskasutust.

Miks on India tuntud ülisäravate värvide poolest? Üheks põhjuseks võib pidada päikest. Kirkad värvid tunduvad India tugevas päiksevalguses märgatavalt mahedamad kui samad värvid meie laiuskraadil. India naised on mulle rääkinud uskumustest, et jumalad on andnud inimesele värvid nende elu rikastamiseks. Naissoole andis jumal kollase, fuksiaroosa, oranži ja punase. Tänapäeval näeb küll ka türkiissiniseid, erkrohelisi või sirelilillasid sarisid, kuid need toonid pole traditsioonilised, vaid on jõudnud India naiste garderoobi kohalike moetrendidega.

Värv, mida india kultuuris üldse ei kasutata, on must. Ka naturaalne hall puudub värviskaalalt. Tumesinist ja pruuni võib aga siiski näha. Pruuniga imehästi sobiv türkiissinine ja põhjamaades vähe kantav kollane on rõivastuses populaarsed toonid.

Valge, mida eestlased peavad valguse ja puhtuse värviks, on Indias surma ja leina värv. Valget võivad kanda neitsid kuni abiellumiseni, kuid abielunaistele on valge keelatud. Lubatud on see toon taas leskedele, kes üleni valges tunduvad rahulikud, pühalikud ja suursugused – justkui inglid keset kirevat värvidemöllu. Tänapäeval on valge jõudnud ka moodsa india naise garderoobi, kuid siiski suhteliselt harva – vaid kostüümi ülaosa, st salli või pluusi näol.

India meeste seas on valge värv levinud. Kuigi mehed ei pelga kanda ka fuksiaroosat ja lillelisi pluuse, on näiteks Rajasthanis, India kõige värvikirevamas ja tavasid hoidvamas osariigis, meeste traditsiooniline riietus üleni valge: alustades mähitud pükstest ja imekaunitest, lausa naiselikest pihasse töödeldud tikanditega jakkidest ning lõpetades suurte uhkete turbanitega. Loomulikult on valget tooni rõivast, mida kasutatakse igapäeva riietusena tolmuses keskkonnas, selle kõige puhtamal kujul raske leida. Pärast pesu on nii mõnigi valge rüü pigem hall, helesinine või beež.

Pulma- ja armastuse värviks on Indias punane, mis varieerub säravpunasest tumeda kirsipunaseni ja mida ilmtingimata peab kaunistama kuld – mida rohkem, seda uhkem!

Oranž on eriline pühaduse värv, mille väljendamiseks on hindi keeles paralleelselt kasutusel kaks sõna: narangi ja basanti. Narangi tähendab apelsini ja basanti püha värvi. Basanti’s käivad kõik pühad mehed – sadu’d ning seda värvi on ka templeid kaunistavad rõõmu ja igavest sõprust sümboliseerivad lilled, mida meil Eestis tuntakse peiulilledena.

Kirgaste värvide levikust olenemata on tuntud ka looduslike tekstiilivärvide klassikalised kooslused, kus üheks levinumaks kombinatsiooniks on valge (või beež), roheline ja punane ning valge ja indigosinine.

Värviteraapia on väga vana teadus, mis põhineb osaliselt inimese alateadlikel emotsioonidel ja teoorial, et inimkehas on kümme energiakeskust, igaühel kindel värv.

Iga värv on ilus ning pole vaja karta värvide ülekasutust. Indialased pole ei värvikirevust ega ‑kombinatsioone kunagi piiranud. Loomulik armastus värvide vastu ning nende piiritult julge ja vaba kooskasutamine on India kangastest teinud maailma kõige kuulsamad ja ilusamad tekstiilid.

Uskumatult energiarikkad värvid ja kirev reeglivaba toonide kooskasutamine on see, mis mind India stiili juures on ahvatlenud. Vaatamata põhjamaisele kultuuriruumile, kus olen üles kasvanud, on mulle omaseks saanud säravad värvid, mis sisaldavad niivõrd palju soojust ja rõõmu. Seda elurõõmu ja sära soovin edasi anda ka oma kollektsioonides.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar